Af Stine Esther Christensen, mandag d. 7. februar 2022
Hvad vil du være, når du bliver voksen?
Når vi er små, drømmer vi stort. Der er ikke grænser for, hvad vi vil være, når vi bliver voksne. Men hen over natten så banker virkeligheden på: Folkeskolen. Nu er det ikke længere nok ”bare” at være en god kammerat, nu bliver man pludselig vurderet på sin boglighed. Man det skal vi længere væk fra, at succes i folkeskolen er bundet op på boglighed.
Derfor er det også glædeligt, at vi i konstitueringsaftalen for det nye byråd, har forpligtet os på at gøre erhvervspraktik obligatorisk for kommunens 8. og 9. klasser. Det er et skridt i den rigtige retning, hvor vi åbner verden op, så eleverne kan gøre den til deres egen gennem aktiv deltagelse.
For et liv på arbejdsmarkedet er langt fra det samme som at sidde på skolebænken – det ved vi vist alle. Skal man opdage hvad man er god til og kende sine muligheder, så er det så at sige nødvendigt at få hænderne ned i bolledejen.
Vi kan ikke uddanne til livet ved at drive folkeskole parallelt med det omkringliggende samfund. Det omkringliggende samfund og folkeskolen er nødsaget til at indgå i en samskabelsesproces, hvor man opfatter læring til livet som et fælles projekt om at uddanne fremtidens arbejdsstyrke. Vi gør heldigvis meget af det. Åben Skole er et skridt i den rigtige retning, og i Skive Kommune kan vi være stolte af bl.a. Læringsambassaden og Green Innovation Makers. Men vi kan gøre endnu mere.
Vi har for tiden stort fokus på at sikre arbejdskraft til egnen, det skal vi – for vi mangler hænder og det tegner sig ikke lysere for fremtiden. Så samtidig med at vi kigger mod nye muligheder, så er det også af afgørende betydning, at vi tilskriver elevgruppen på 6,9% (2019/2020) som ikke bestod folkeskolens afgangsprøve og de 7,3% unge der er på overførselsindkomst her i kommunen stor opmærksomhed. For hvilke forebyggende initiativer fik vi ikke sat i værk, inden det kom hertil?
Vi er nødt til på en eller anden måde at gå tilbage i historikken, lytte til forskningen, bl.a. at visuelle og virkelighedsnære virkemidler er afgørende betydning, både når det gælder indsigt i virkeligheden, det faglige løft og ved forebyggelse af skolevægering. Tidlig indsats og forebyggelse er en nødvendig prioritering. Og så må vi anerkende, at tiderne er skiftet; Vi leverer ikke længere noget til nogen, men sammen med nogen skaber vi noget.